مقالات آرشیو خبر ها
و تو معادل کلمه ی یوونتوس هستی ...

و تو معادل کلمه ی یوونتوس هستی ...

امروز هفدهمین سالگرد از دست دادن شخصیت بزرگ باشگاه یوونتوس یعنی جانی انیلی بزرگ می باشد. جانی آنیلی متولد 12 مارچ 1921 یکی از مهم ترین اشخاص تاریخ کشور ایتالیا و کارخانه دار بزرگ و سهام دار فیات، که گستره فعالیت های آنیلی فراتر این موارد بود. او به عنوان رئیس فیات، کنترل 4.4% از تولیدات ناخالص داخلی، 3.1% از نیروی کار صنعتی آن و 16.5% از سرمایه گذاری صنعتی در زمینه های مختلف را بر عهده داشت.

 

پدر جیانی یعنی ادواردو با شاهزاده خانم ویرجینیا بورین دل مونت ازدواج کرد که این جشن در استراسبورگ و در قلعه Osthoffen انجام شد. آنیلی فقط مختص ایتالیا نبود، به مرور در جهان نیز چهره شناخته شده ای شد و همه او را به عنوان یک فرد بی عیب و نقص و بسیار بزرگ می شناختند کسی که هم یک شخصیت ایتالیایی هست و هم یک شخصیت بین المللی.

 

جانی در جوانی

 

جیووانی آنیلی و ادواردو آنیلی از مدیران قبلی فیات بودند و حالا نوبت به جیانی رسیده بود. پدر جیانی مرگ غم انگیزی داشت در حالی که 43 سال بیشتر نداشت در یک سانحه سقوط هواپیما کشته شد و جیانی آنموقع 14 سال بیشتر نداشت. او در سال 1938 دیپلم خود را از دبیرستان Massimo d’Azeglio گرفت. با شروع جنگ جهانی، به عنوان سرباز به نظام ایتالیا پیوست و راننده تانک شد. ابتدا به روسیه فرستاده شد و سپس به شمال آفریقا. در سال 1941 به میهن برگشت و تحصیلات خودش رو ادامه داد و در سال 1943 مدرک حقوق خودش رو از دانشگاه تورین گرفت. اوضاع کشور نابه سامان بود بنابراین به همراه خواهرش سوزان به املاکشون در آرتزو رفتند، انها با همراهی مارشال آلمانی ها به آنجا رفتند که یک حادثه شدید رانندگی برای جیانی پیش اومد و پای راستش شکست و سریعا در توسکانی بستری شد، بعد از مدتی که وضعیت جسمی جیانی بهتر شد به رم منتقل شد و زیر نظر ارتش ایتالیا مراحل بهبودی خودش رو طی کرد.

 

اتفاق بد:

 

در نوامبر 1945 مادر جیانی، در یک سانحه رانندگی جان باخت و جیانی بیش از پیش تنها شد و البته وظیفه بسیار سنگینی نیز بر عهده اش واگذار شده بود، او بخاطر عشق و علاقه شدیدی که به خواهرش داشت همواره او را تحت حمایت خودش قرار میداد و هرگز اجازه نداد کمبود پدر و مادر سوزان را ناراحت کند، این در حالی بود که خود جیانی بعدها اعتراف میکنه که بارها و بارها ناراحتی و نا امیدی تمام وجودش رو در بر گرفته بود و تنها امید به زندگیش سوزان بود. در سال 1906 تغییرات زیادی در کشور ایتالیا به وجود اومد و املاک زیادی رو دولت گرفت، جیانی در همین سال شهردار Villar perosa شد که اصلیت خاندان آنیلی نیز متعلق به همینجاست. گروه RIV که توسط دولت تشکیل شده بود برای جیانی مشکل ساز شدند و جیانی در شرف از دست دادن امکلا اجدادش بود، و سر همین قضیه ماه ها بحث و جدل بود.

 

دوره پس از جنگ

 

در پایان سال 1946 نزدیک به 1 سال پس از مرگ پدر بزرگش، ویتوریو والتا از نزدیکان خانواده و یکی از قدرت های بزرگ سیاسی ایتالیا، خوستار مشخص شدن جانشین برای جیووانی آنیلی شد. والتا که خودش چشم به مدیریت فیات داشت سعی زیادی کرد تا نظرات موافق رو جلب کنه ولی فروتنی و اخلاق منحصر به فرد جیانی باعث شد همگی موافق او باشند و حتی جوانی این مرد هم تاثیری در اتخاذ آراء نداشت و به این شکل جیانی رئیس فیات شد. در سال 1947 جیانی به خاطر علاقه زیادی که به فوتبال داشت تیم ملی فوتبال رو نیز شدیدا مورد حمایت خودش قرار داد و ادواردو نیز به سمت مدیریت یوونتوس در آمد. سفرهای زیاد و مختلف جیانی به سراسر جهان با تیپ معروف خودش و البته جت شخصی اش که زبانزد عام و خاص بود بسیار مورد توجه بودف ملاقات با غول های سیاسی جهان، بزرگ ترین بازیگران نقش اول زن، و شاهزادگان گسترش داد و در همین ملاقات ها بود که دوستی خوبی رو با جان کندی بر قرار کرد.

 

او همیشه با ماست

 

هروقت حرف J را توی روزنامه ها می بینم هیجان زده میشوم، چون بلافاصله Juventus به ذهنم میاد این یکی از بیشمار جملات جیانی آنیلی در مورد تیم محبوبش بود. کسی که لقب پینتوریکو را به الکس داد و آن را به تاریخ وارد کرد. این ها فقط مثال های برای عشق آووکاتو در قبال تیمی بود که ساخت و تا آخرین لحظه زندگی در کنارش ماند. تیمی با سبکی یگانه چون سبک اسطوره هایش دانست. جیانی آنیلی یعنی یوونتوس، معادلی دیگر برای کلمه ی یوونتوس.

«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: